
Wie zijn wij ?
Zen in België is een verhaal dat in de jaren 70 in Parijs begon.
Daar ontmoette meester Roland Yuno Rech meester Taisen Deshimaru Roshi, en zo werd de verbinding met het Japanse boeddhisme tot stand gebracht.
Daarop volgden vijftig jaar van overdracht in Europa: de ontwikkeling van een golf van gemeenschappen, leraren en plaatsen voor beoefening tot op de dag van vandaag.
Ontdek in deze rubriek onze groep en de traditie die zij volgt.
Florent Futei Monderer


Huidige leerling van Konrad Kōsan Maquestieau, in de traditie van Roland Yuno Rech, Taisen Deshimaru Rōshi, Kōdō Sawaki Rōshi, en ook die van Rempō Niwa Zenji. Florent Monderer – Futei in het boeddhisme – ontwikkelt zich en geeft momenteel les in de regio
Waver en omgeving (Waals-Brabant, België).
Nadat hij zen ontdekte in de Kannon Dojo in Brussel, trok hij onder begeleiding van meester Roland Yuno Rech van retraite naar retraite om de weg te ontdekken die zich voor hem opende.
In 2016 begaf hij zich (te voet) naar het boeddhistische zenklooster Kanshoji om zich volledig onder te dompelen in de beoefening en al zijn tijd daaraan te wijden. Futei maakte daar kennis met het kloosterleven in de Sangha, opgericht door Taiun Jean-Pierre Faure,
en voltooide er in 2017 de Jukai-ceremonie (toevlucht nemen en het ontvangen van de voorschriften).
In 2018 keerde hij terug naar België om zijn kennis te delen in zijn land van herkomst.
Hij raakte bevriend met monnik Jean-François Vercauteren, verantwoordelijke van het Jigendō-centrum in Waals-Brabant, waar hij zich in het bijzonder engageerde.
Tegelijkertijd ontmoet hij Konrad Kōsan Maquestieau, zenmeester en verantwoordelijke van de Shododojo in Halle, van wie hij officieel leerling wordt tijdens de Tokudō-ceremonie (‘het betreden van het pad’) die hij in 2021 uitvoert.
Vanaf dat moment richt hij in 2022 de zengroep van Chaumont-Gistoux op, waarvoor hij momenteel verantwoordelijk is.
In 2024 neemt hij deel aan zijn eerste Ango (retraite van 3 maanden) in Tōshōji, een zentempel in de prefectuur Okayama in Japan, onder de welwillende begeleiding van de eerbiedwaardige Seido Suzuki Rōshi.
Tegenwoordig biedt Futei een kader voor beoefening dat zowel streng als gezellig is, waar iedereen zich kan ontwikkelen en ontplooien op het pad van sōtō-zen.
Zijn onderwijs uit zich in de overdracht van traditionele vormen, waaronder de zazenhouding, maar ook in innovatie in het spirituele zoeken, in overeenstemming met de samenleving en de huidige uitdagingen.
De plek

Gelegen in een groene oase, ontwikkelt de zen-groep van Chaumont-Gistoux zich in nauwe verbinding met de natuur.
Of het nu gaat om het uitzicht vanuit de meditatieruimte of de weg ernaartoe, het contact met het leven is altijd voelbaar, in elk seizoen. Werken in deze eenvoud maakt uiteraard deel uit van de zenbeoefening.
Onze locatie wil ook toegankelijk zijn, dat wil zeggen in verbinding staan met de inwoners van de regio en het functioneren van de samenleving.
Je kunt er te voet, met de fiets, met de bus, met de auto of met de trein naartoe gaan (vanaf de stations van Waver en Louvain-la-Neuve), en waarom zou je niet in de gemeente verblijven om deze beter te ontdekken?
De AZI en de Sōtōshu

De zengroep van Chaumont-Gistoux maakt deel uit van een duizendjarige traditie.
Als lid van de Association Zen Internationale, waarvan zij het welwillende gezag erkent,
ziet de groep erop toe dat zij een leer overdraagt die de vorm respecteert die meester
Taisen Deshimaru Rōshi in Europa heeft geïntroduceerd.
De nauwe band met de samenleving stelt ons in staat om onze praktijk ongehinderd uit te
dragen, zodat we samen kunnen evolueren op het pad van zen.
De zazenhouding is hiervan het belangrijkste symbool, waarbij we ervoor zorgen dat we
rechtop zitten, in stilte en zonder te bewegen, en de bewegingen van onze geest
observeren, voordat we ons onderdompelen in absolute contemplatie en ons eigen
bestaan overstijgen.
Tegelijkertijd zorgt de aansluiting van de groep bij de Sōtōshū (de sōtō-zen-school) ervoor
dat we de band met de Japanse wortels van onze traditie kunnen behouden. De invloed
van de huidige en vroegere meesters kan dan tot ons doordringen, zodat we een diverse
praktijk kunnen vormen waarin culturen met elkaar verweven zijn.
Deze Japanse inspiratie is voelbaar in de geest, maar ook in onze handelingen in de
tempel, thuis en op het werk, waar gratie en vitaliteit samenkomen in al onze activiteiten.
Meer informatie op hun websites:

